Назва розділу | Зміст літературного матеріалу (письменники, твори) | Предметні уміння та навички |
1. Усна народна творчість | Загальна характеристика календарно-обрядових, суспільно-побутових та родинно-побутових пісень. Пісні Марусі Чурай . «Віють вітри», «За світ встали козаченьки» Історичні пісні. «Ой Морозе, Морозенку», «Чи не той то Хміль». Тематика, образи, зміст народних дум і балад. «Дума про Марусю Богуславку». Балада «Бондарівна» | Учасник ЗНО повинен уміти: Аналізувати літературний твір чи його уривок. Розрізняти види і жанри усної творчості. Розрізняти і називати різновиди календарно-обрядових пісень. Аналізувати зміст, образи, настрої суспільно-побутових і родинно-побутових пісень. Визначати провідні мотиви історичних пісень, характеризувати образи героїв їх – історичних осіб. Визначати тематику й художні особливості балад і дум, пісень Марусі Чурай. Виділяти у фольклорних творах анафори, рефрени, постійні епітети, персоніфікацію, символи, гіперболу, визначати їхню художню роль. |
2. Давня українська література | «Повість минулих літ» (уривки про заснування Києва, про помсту княгині Ольги, про напад хозарів) «Слово про похід Ігорів» Григорій Сковорода . «De libertate», «Всякому місту – звичай і права», «Бджола та Шершень», афоризми | Знати основні теоретико-літературні поняття: - художній образ,
- прототип;
- тема, ідея, мотив художнього твору;
- проблематика та конфлікт у художньому творі;
- сюжет і композиція літературного твору;
- позасюжетні елементи.
Знати та вміти визначати в літературному творі тропи: - епітет,
- порівняння;
- метафору,
- алегорію,
- гіперболу;
- метонімію,
- оксиморон.
Знати характерні риси бароко. |
3. Література кінця XVIII — початку XX ст. | Іван Котляревський . «Енеїда», «Наталка Полтавка» Г. Квітка-Основ’яненко . «Маруся» Тарас Шевченко . «До Основ’яненка», «Катерина», «Гайдамаки», «Кавказ», «Сон» («У всякого своя доля), «І мертвим, і живим, і ненарожденним…», «Заповіт», «Мені однаково» Пантелеймон Куліш . «Чорна рада» Марко Вовчок . «Максим Гримач» Іван Нечуй-Левицький . «Кайдашева сім’я» Панас Мирний «Хіба ревуть воли, як ясла повні?» Іван Карпенко-Карий . «Хазяїн» Іван Франко . «Гімн», «Чого являєшся мені у сні», «Мойсей» | Знати основні теоретико-літературні поняття: - сентименталізм, романтизм, реалізм, їхні ознаки;
- епос, новела, оповідання, повість, роман, різновиди повісті та роману;
- лірика, сонет, гімн, послання, поема, тематичні різновиди лірики;
- драма, комедія, трагікомедія, власне драма, містерія, драма-феєрія.
- Види комічного: гумор, іронія, сатира, сарказм, гротеск, бурлеск, травестія.
Визначати дво- і трискладові віршові розміри. |
4. Література XX ст. | Михайло Коцюбинський . «Тіні забутих предків», «Intermezzo» Ольга Кобилянська . «Земля» Леся Українка . «Contra spem spero!», «Лісова пісня» Василь Стефаник . «Камінний хрест» Микола Вороний . «Блакитна Панна» Олександр Олесь . «Чари ночі», «О слово рідне! Орле скутий!..» Володимир Винниченко . «Момент» Павло Тичина . «О панно Інно», «Арфами, арфами…», «Ви знаєте, як липа шелестить…» Максим Рильський «Молюсь і вірю…» Микола Хвильовий . «Я (Романтика)» Юрій Яновський . «Подвійне коло», «Шаланда в морі» Володимир Сосюра . «Любіть Україну» Валер’ян Підмогильний . «Місто» Остап Вишня . «Моя автобіографія», «Сом» Микола Куліш . «Мина Мазайло» Богдан-Ігор Антонич . «Різдво» Олександр Довженко . «Україна в огні», «Зачарована Десна» Андрій Малишко «Пісня про рушник» Василь Симоненко . «Лебеді материнства» Олесь Гончар . «За мить щастя» Григір Тютюнник . «Три зозулі з поклоном» Василь Стус . «Як добре те, що смерті не боюсь я», «О земле втрачена, явися!..» Іван Драч . «Балада про соняшник» Ліна Костенко . «Страшні слова, коли вони мовчать», «Українське альфреско», «Маруся Чурай» | Визначати місце і роль митця в літературному процесі. Знати основні теоретико-літературні поняття: - український модернізм і його особливості;
- модерністські напрями та течії: імпресіонізм, неоромантизм, експресіонізм.
Знати основні теоретико-літературні поняття: - поетичний синтаксис (інверсія, тавтологія, антитеза, анафора, епіформа, паралелізм);
- риторичні звертання і запитання,
- алітерація, асонанс;
- різновиди роману (роман у новелах, роман у віршах);
- кіноповість;
- усмішка.
Вміти пояснювати поняття: - «Розстріляне відродження»;
- психологізм;
- асоціативність.
|
5. Твори українських письменників-емігрантів | Іван Багряний . «Тигролови» Євген Маланюк . «Стилет чи стилос?» | Орієнтуватися в основних тенденціях функціонування української літератури за кордоном і творчості українських письменників-емігрантів. Знати особливості пригодницького роману. |
6. Сучасний літературний процес | Загальний огляд, основні тенденції. Літературні угруповання (Бу-Ба-Бу, "Нова дегенерація", "Пропала грамота", "ЛуГоСад"). Творчість Ю. Андруховича, О. Забужко, І. Римарука. Утворення АУП (Асоціації українських письменників). Література елітарна і масова. Постмодернізм як один із художніх напрямів мистецтва 90-х років, його риси. Сучасні часописи та альманахи. | Орієнтуватися в основних тенденціях розвитку сучасної літератури; знати літературні угруповання 80-90-х років, найвизначніших представників літератури. Визначати найхарактерніші ознаки постмодернізму. |